Bjørn Wiinblad (1918 - 2006)

Bjørn Wiinblad se narodil v 1.polovině 20.století, přesněji v roce 1918 v Dánsku a to ve městě zvaném Kodaň (Kodaň je hlavním a  zároveň největším městem Dánska. Kodaň leží na východním pobřeží ostrova Sjælland a částečně na ostrově Amager. Město Kodaň je i sídlem dánské královny).
Mladý Wiinblad již jako malý chlapec projevoval nesmírný talent v kreslení.
Ve svých 17letech začal studovat mladý Björn typografii (typografie je umělecko-technický obor, který se zabývá tiskovým písmem a dělí se na mikrotypografii a makrotypografii. Makrotypografie se například zabývá uměleckou tvorbou písma).
Po své kvalifikaci byl následně přijat do grafického programu na Královské dánské akademii výtvarných umění.
Mladý Wiinblad vybočoval tehdy z dánského stylu ve vnímání umění a vydal se svou vlastní cestou.
Jeho tvorba byla až do konce života ovlivněna nejrůznějšími vlnovkami, jasnými barvami a pohádkovými světy.
Pohádkové světy mu natolik učarovaly, že posléze začal i Björn navrhovat třeba vázy anebo i hrnce z keramiky.
Tyto výtvory byly posléze zdobeny motivy z nejrůznějších pohádek.
Nejoblíbenějším motivem Wiinblada byla například pohádka s názvem Tisíc a jedna noc.
Wiinblad se naučil nejrůznějším keramickým technikám.
Tímto učením si rozšířil svůj talent pro další tvorbu.
Wiinblad tak nezůstal jen u kreslení a keramiky, ale jeho tvorba zahrnovala i tapisérie, popřípadě i celé interiéry pro hotely.
Návrhy pro hotely obnášely například návrh porcelánu, skla, textilií, plakátů a v neposlední řadě i návrh na to, jak by měl vypadat hotelový gril, aby co nejlépe zapadl do Wiinbladova návrhu v interiéru.
Zajímavostí je, že Bjørn Wiinblad nikdy nebyl doslova umělecky uznáván v Dánsku jako jeho mladší umělecký kolega jménem Olafur Eliasson (*1967).
Není tedy divu, že Bjørn Wiinblad tvořil převážně mimo Dánsko.
Důvodem jeho neuznání ve své rodné zemi bylo to, že vybočoval z řady při své tvorbě a nedržel se obvyklého stylu, který byl v Dánsku uznáván.
Jeho typickou tvorbu interiérů lze tak naleznout po celém světě a to například v Německu, Spojených státech amerických, ale i v Japosnku.
Velmi důležitým rokem pro Wiinblada byl rok 1957.
V tomto roce byl Bjørn Wiinblad jmenován vrchním designérem věhlasné německé porcelánové značky Rosenthal.
Toto jmenování mu velmi posílilo a i v mnohém zlepšilo jeho mezinárodní reputaci.
Bjørn Wiinblad tak cestoval po celé Evropě a díky tomu jeho sláva stoupala, davy lidí se prali ve frontách, aby dostaly jeho podpis či skicu.
Wiinblad ovšem nikdy necestoval sám, ale cestoval se svými přáteli.
Se svými přáteli diskutoval o své tvorbě a dalších zakázkách, které jej čekaly.
Při svých cestách byl často zván na nejrůznější vernisáže mladých umělců po celém světě.
Tyto mladé nastávající umělce Bjørn Wiinblad vždy potěšil tím, že vždy od každého něco koupil.
Avšak i nadále byl Wiinblad velmi často cílem kritiky od tehdejší umělecké elity Kodaně.
Wiinblad působil ale i v oblasti baletu a divadla.
Pracoval například na Louskáčkovi nebo i Romeo a Julie.
I když Bjørn Wiinblad zaměstnával mnoho lidí, tak i přesto svým postavám vždy sám maloval oči, jelikož oči byly pro Wiinblada velmi důležité.
Pohled byl pro Wiinblada velmi důležitý, proto oči maloval vždy sám.
Wiinblad dokázal ztvárnit i velmi originálně podobu žen.
Jeho návrhy žen měly hodně často neobvyklé hlavy, podivné uši anebo krátké paže.
Podobě jeho žen se přezdívalo "Wiinbladian".
Wiinblad dal ženám, které navrhl krásná jména a to například Eva, Cecilia, Bolette, Celestine nebo Dyveke.
Bjørn Wiinblad zemřel v roce 2006 v Dánsku a to v požehnaném věku 88let.
Návrhy Bjørna Wiinblada jsou dodnes velmi oblíbené a aukčně vyhledávané.

 

 


Co zde máme